söndag 11 juli 2010

Funderingar runt försäljning

Vad ska man ta betalt för? Tidsåtgång, material och idé. Jo, men inte ens det är så enkelt. Framförallt inte om man ska räkna in alla timmar på loppisar och i tvättstugan om det gäller retrotyger. Det är inte ens solklart vad materialkostnaden är. Är det rosa påslakanet värt de 500 kr som slutsumman blivit på Tradera under våren eller de 20 spänn det kostade på Röda Korset?

Människor som försörjer sig på att sy har det tufft. Inte minst med moms och sociala avgifter. Glada amatörer som säljer på enstaka marknader är befriade från allt sånt. (Se skatteverket). Betyder det att amatörerna ska lägga sig så lågt i pris att förtjänsten per plagg blir lika lågt som proffsens? Eller att vi som syr som hobby ska ta ordentligt betalt för att inte sabotera marknaden för de som arbetar med sömnad? Eller ska vi alldeles oavsett lära oss att värdera vår tid och vår kreativitet?

Jag har satt samma pris på mina klänningar som PoPs volangklänning. Jag vill inte värdera min tid lägre än så och mina klänningar är unika, lätta att ta av och på, miljövänliga osv. De som förväntar sig HM-priser får gärna idka byteshandel med mej och rensa mitt träsgårdsland istället. Svensktillverkat ska helt enkelt inte kosta lika lite som massproduktion i Kina.
Den här litanian illustreras med några bilder från midsommar. Storasysters första långa mening var "Mamma, jag vill ha starköl" på midsommaraftonens silllunch vid 19 mån ålder. Det låter osannolikt, men det var många vittnen och barnet pratar fortfarande oavbrutet. När hon inte sjunger, förstås. Eller dricker läsk som hon gjorde här. Lovar.
Storasysters klänning är ett fint svensksytt loppisfynd.

Första midsommarkalaset med det här gänget var för mer än 15 år sedan. Då åkte man buss och skrotbilar ut till liten röd stuga med vita knutar. När alla sedan började jobba kom sportbilarna. Med barnen kom kombibilarna och förra året dök husvagnarna upp. Man blir äldre, men frågan är om man blir klokare :-D

Stort tack M & L för ännu en suverän midsommar!!

12 kommentarer:

rino sa...

visst är det svårt att ta betalt! samtidigt är det nödvändigt. Som du säger tygjakt, tvätt, mönster osv, det är mycket tid... och så i vissa fall moms och kommission till butik... Man blir inte rik iallafall;-)
Fast det där med trädgårdslandet var ju en tanke...

Ni verkar ha haft en toppenmidsommar - med fina kläder dessutom.
Ha det bra

Heimlaga sa...

Nej. det är inte lätt att veta hur man skall tänka kring betalning. Enklast är ju att inte sälja. Men då blir det ju överfullt i alla garderober hemma...

Singh sa...

Tycker helt klart att man kan lägga sig som pop:s priser. Nu säljer inte jag, delvis för debiteringsfrågan.

Skapat av mig sa...

Jag säljer bara till vänner då jag inte tycker att det är värt att sy åt andra då man oftast inte kan ta tillräckligt med betalt, men även för att jag inte vill att min hobby ska bli ett stressmoment som går ut över min familj. Jag beundrar dock de hobbysömmerskors som orkar sitta och sy på beställning!

Skapat av mig sa...

Skulle även skriva att jag tycker absolut att du kan sätta de priser som du satt! Vill man ha något unikt får man betala för det!

Henrietta sa...

Du har så rätt i det du skriver. Det är tråkigt att folk inte vill betala för hantverk!

Miiaoo sa...

Jag kikade i din butik häromdagen och blev så glad när jag såg att du tar så bra priser! Det är alldeles för många som tar för lite tycker jag! Klart att vi ska ta betalt för vår tid! Om inte vi värderar den så varför ska nån annan väntas göra det. Skit samma om det tar tid för rätt köpare att hitta just din klänning. Keep up the good work!!

Pejgan sa...

Tja, jag betalar med glädje dina priset. Tyckte de var snarare låga än höga. Min kjol har fått många beundrande kommentarer idag kan jag lova

OttoPippi sa...

Svejs!! Jag är också en glad amatör och det är verkligen inte lätt det där med betalningen... Antar att jag också ligger ungefär som PoP. Fast egentligen borde man ligga ännu högre med tanke på all tid det tar...

Nåväl, härlig midsommarfest ni varit på!!!

Benglan sa...

Jag tycker att man br ligga högre än all massproduktion och då menar jag "märken" som Pop, Molo, Småfolk osv. Folk som tror att de kan "få" hemsydda grejjor för HMpriser borde skämmas!

Fru Jippiyes sa...

Enig med alle over. Tror jeg har ganske høye priser, men uansett blir det en latterlig lav "timelønn". Jeg har satt priser som jeg mener klærene mine er verdt. Selv betaler jeg gladelig litt ekstra for hjemmelagede, unike ting. Så nettopp i HM-katalogen, f.eks. en barnebluse til 49,-. Det blir jo umulig å konkurrere, men også helt feil å sammenligne. Det finnes de som ser verdien i hjemmelagde ting. Og det finnes de som ser verdien av gjenbruk. Og de som har en viss skepsis rundt kvalitet og arbeidsforhold knyttet til prisene hos de store kjede-butikkene(?). De utgjør vel ikke et stort marked, men det er vårt marked.

GOBLIgobli sa...

Håller med övriga ovan!
Och jag tänker så att de som ifrågasätter (det antagligen för höga...) priset, ifrågasätter även värdet av min tid.

Related Posts with Thumbnails