söndag 11 april 2010

Könsstereotypa mössor

Egentligen gillar jag unisex men ändå blir det såhär. Helgens enda hyfsat neutrala mössan är den signaloranga på toppen som är för liten för mina barn.

Storasyster gick ner i tygförrådet och kom upp med det rosa och rödrandiga tyget. När hon skulle välja applikation var hon helt bestämd på att det var blekrosa rosor i ett hjärta som gällde. Var har min lilla blåa tjej tagit vägen?

Hennes dagis-bf har kalas i helgen och till honom beställde hon en tråkig grå/marinrandig mössa med en pistol eller star warsfigurer på. Vid vapen går min gräns så det fick bli en dinosaurie. Måttligt mindre våldsamt.

Lillasyster somnade med mössan med glittrande svarta stjärnor på nedhasad över ögonen. Hon har även lagt beslag på den med silverstjärnor. Allt som glittrar och blänker är fint. Vi föräldrar är precis lika fast i mönstren. Mössan med rosen pryder icke min mans huvud. Han valde också tråkgrå.

Tyg: Applikationer av loppisgardiner. Grårandigt tyg från syfestivalen, rosarandigt från stoff&stil och alla tyger med stjärnor från Ohlssons.

4 kommentarer:

Heimlaga sa...

Som det kan gå...Men jämlikhet är väl att vara fri att välja-inte att tvingas in i något man inte gillar, "bara för att". Så småtjejer som inte får ha rosa glitter bara för att deras mammor är genusmedvetna tycker jag också synd om...

Hello sa...

Åh, vad jag håller med Heimlaga!!!!!

Och så är det ju snygga mössor!!

Skapat av mig sa...

Snygga mössor!

GOBLIgobli sa...

Ohlssons...ohlssons! Jag MÅSTE ta mig till OHLSSONS!!

(fina mössor) =)

Related Posts with Thumbnails