söndag 7 mars 2010

Drottningsylt

Prinsessklänning i stl 44-46 var alltså inte till en prematur utan en mer övermogen prinsessa. Såhär såg jag ut på kalaset igår. Plus förstås krona och liten sjal. Jag hann inte sy någon vettig halslinning, sy fast guldsnoddar och annat bjäfs och nu lär det aldrig bli gjort, men barnen älskade klänningen. Utklädda föräldrar på barnkalas är en hit. Lillasyster och hennes bästis hade kalaset tillsammans och bästisens grodpappa gjorde nog störst succé.

Tyg: Krossad sammet från jysk. Påslakan (!!??) från loppis. Undrar hur man tänker när man köper påslakan i blank syntet? Undrar vad man skulle tänka om man en sen natt kom hem till någon som hade påslakan i blank syntet?

Mönster: Inget, frihandsklippning efter en gammal t-shirt.

Minus: Jag tänkte inte på att den stela tyllkjolen skulle lyfta klänningen så pass att den blev lite kort. Detta syns inte på bilden då jag står på en mjuk säng. Det är "hoppsängen" i gillestugan som bara blir mjukare och mjukare. Vi har köpt röda klättergrepp till väggen i bakgrunden men de är puts väck. Någon hobby-Saida som vill göra en insats?

Mycket nöjd lillasyster i "flamingoklänning". I bakgrunden rosa bästis, rosa tårta med rosa ljus och rosa kakor på rött fat.
Tyllkjolen syddes såhär: Vikt tyllremsa rynkades fast i trikå. Nästa vikta tyllremsa rynkades fast i den ena av den första volangen. Nästa remsa i den andra. Volangerna dubblas alltså per våd och volymen blir enorm. Jag hade kunnat sy många fler volanger men då hade kjolen blivit alldeles för lång för utklädningskistan. Om jag blir bjuden på 50-talsfest någon gång snor jag bara kjolen från barnen och rynkar vidare.

10 kommentarer:

Benglan sa...

Fantastisk klänning!
Nu blir jag supernyfiken på hur "grodpappan" såg ut! Du har inte möjligtvis en liten bild du kan lägga upp? (Med vederbörandes godkännande förstås.)
Superkul idé med barnkalas där alla ska vara utklädda.

Heimlaga sa...

Vilken klockren rubrik!

Hello sa...

Fantastiskt! Vilket kalas! Så fina ni var.

Apropå lakanen så vet jag hur det har gått till; man har fått lakanen (vem som nu ger bort ett sånt!) och eftersom det är omöjligt att sova i så lämnar man det på loppis... :)

Linda sa...

Vad fina vi ser ut! Och glada, i alla fall de man ser huvudet på.

Familjen skogstokig sa...

Oj, vilka finfina kläder! Tänk vad man hinner sy när man inte BARA renoverar ;-)

Re-dizain sa...

Mamma Mia!!! Vad kul!
Du ser ut att vara en stl 38 och inte dom du skriver!!! Ser man så mycket mindre ut som prinsessa då vill jag också sy en sådan till mig:)
Fick ett härligt skratt när jag såg prinsen i tights:) Så tjusigt!!

GOBLIgobli sa...

Helt fantastiskt!! Både kläder och hela tillställingen. Å>rets kalas big time! :-D
Du ser förresten inte alls lång ut på bilden, hehe. ;-)

Camilla sa...

Vilken fin blogg du har!

Trevlig tisdagskväll,
Kram Camilla

h/saltaste bönan sa...

smart kjol! jag har fått lite 50-talsmönster på flickklänningar av min mormor. en såndär underkjol kanske kan lösa vidden i kjolarna.

Åsa sa...

Jag vill också se grodpappan!! men du och din man är ju såå snygga! jag älskar maskerader och har haft det varenda gång min pojk fyllt år, jag har bla varit spindel och då var min man nätet...hrm... =)

Related Posts with Thumbnails