onsdag 3 februari 2010

Värsta ufot

Mitt värsta UFO genom tiderna (UnFinished Object). Påbörjad till lillasyster för prick fyra år sedan och slutförd i helgen.


Tyg: Yttertyget är vadmal från en kompis mamma som klippt ut en dräkt i tyget men gett upp och langat tyget vidare. (UFO i två generationer är nästan en merit.) Foder och kantband från jny. Dekoratinssömmar i langett. Vadmal är enormt hårt att sy i och så styvt att sömmarna var tvugna att hamna på utsidan.

Mönstret kommer ursprungligen från Kerstin Lokranz bok med traditionella folkdräkter men är förminskat och ändrat runt hundra gånger. Inspirationen kommer från en hätta med underbara dalabroderier min farmor sydde till mig när jag var liten.
Tillhörande små tossor som är utklippta på fri hand efter lillasysters dåvarande fötter. Hennes nuvarande fossingar är ungefär dubbelt så stora. Hättan har perfekt passform på en halvårsbäbis men tossorna är inte provade på ett barn. De borde vara varma och sköna iallafall.

Nu grämer jag mig lite att jag inte sydde klart hättan till eget barn, för den blev verkligen fin. Toknöjd, förutom med kantbanden.... På symässan ska jag ta mig en ny funderare på en coverpro. Kan kantbandsmojängen klara vadmal och interlock?

19 kommentarer:

Heimlaga sa...

Vilken underbar kombination av gammal traditionellt och nytt(kaninerna)! Verkligen mysigt och stilfullt! Synd att du inte har någon passande bäbis längre, men det kanske kommer fler?!

Junebacken! sa...

Det var det finaste jag sett på länge. =)
Jag gillar färgkombinationen, det annorlunda tygvalet och att sömmarna hamnar på utsidan är ju absolut ingen nackdel! Det är jättefint!! Kaninfodret och den broderade kaninen på utsidan utgör ju pricken över i. =)

Minelo sa...

De är ju helt fantastiska!

Kånkarong sa...

Görschnyggt!

Tror inte kantbandaren klara vadmal tyvärr men man vet aldrig... :)

Jes sa...

Helt underbar!!!! både hätta och tossor, Som sas ovan, härlig kombination av gammal tradition och modernare tyg :)

OttoPippi sa...

HUR..... SNYGG.... SOM.... HELST!!!!

Förstår att du grämer dig att den tog 4 år :-) Lillan måste ju liksom växt ur den för ett tag sedan..

Sälj den! DYRT!!! :-)

Fangoria sa...

Åh underbart ljuvliga!

Emilia sa...

Vilket underbart set - vilken tur att du blev färdig till slut!

Hello sa...

Supersnyggt! Ni får nog starta bebisverksta igen bara för att få nån att stoppa i mössan och tossorna:)

Dessvärre klarar den nog inte vadmal och interlock, men interlock ensamt går bra :) Lycka till med funderandet!

Linda sa...

så himla fint!
nää, sälj den billigt till mig vetja ;) jag vill också sy nåt så fint

Ett Tu Tre sa...

Fantastiskt fint - spara för framtiden skulle jag säga ... man vet aldrig ...

Y sa...

tack vad snälla ni är!

Beata sa...

Verkligen jättefint!

h/saltaste bönan sa...

Kommentar är kanske överflödig efter alla hyllningar, men oj, oj vad fina - både mössa och tossor. Verkligen snyggt med sömmen!!

JuMel sa...

Underbart helt enkelt!!!

Familjen skogstokig sa...

Alldeles bedårande! Sånt får en ju att börja bli sugen på en sladdis, ju. Sälj inte, spara till barnbarnen! Tänk så retro det kommer vara när tjejerna får barn, tyg från deras barndom, sytt av mormor!

GOBLIgobli sa...

Jösses, det finaste ufot jag sett på länge! En så bedårande hätta, så klockren med kaninen på utsidan. Grått och turkost var en riktig hit!

Maria sa...

Hej!
Så fint!!

Vad det gällde ett långsamt UFO, så slog jag dig. Men ditt ufo blev iallafall lyckat!

Tack för besök hos mig, välkommen åter!

KroKKoFin sa...

Supersöta ju!

Related Posts with Thumbnails