måndag 15 februari 2010

Inspirationskällan

Tack för alla fina kommentarer! De plagg ni kommenterar mest har hittills alltid varit de saker jag gillar bäst. Nu senast babyhättan med turkosa kaniner. Jag har några saker på gång som jag tror att ni kommer att gilla men skapandet går inte i någon högre fart. Med lite ledig tid senare i vår hoppas jag bli piggare på kvällarna och orka sy när tjejerna somnat.
I helgen började jag gräva mig ner i högen med saker som ska lagas. Hättan min farmor sydde till mig fick nya knytband. Efter lite googlande hittade jag att den vackra broderitekniken kallas "påsöm" och kommer från Dala-Floda.
Lillasyster ville också fotografera mössa och syrra. Här ser ni några av de hundratals bilder hon tog igår. Den otroliga lilarosa orkidén fick jag av min man. Alla hjärtans dag må vara kommersiellt tjafs men vackra blommor är aldrig fel :-)
Foto: lillasyster. KLICKA på bilden!
Såhär såg jag ut i kappan min mamma sydde och farmors hätta. Någon gång i tonåren var jag korkad nog att slakta den röda och rosa kappan till något projekt. På den tiden fanns förstås inte tanken att jag skulle få små egna fina tjejer.
Farmor och hennes underbara lillasyster i hemmasydda kreationer. Lilla rultan i mitten är jag.
Här ser ni gammalmoster när hon lär mig säga "tapesserinål" den varma sommaren 1975. Någonstans här började nog sömnadskarriären.

17 kommentarer:

Heimlaga sa...

Så fina bilder, och vilken underbar hätta! Tur att den i alla fall inte slaktats...!

OttoPippi sa...

Helt underbara bilder allihop!! Och kul läsning :-)

Kånkarong sa...

Vilken fin tjej i vacker hätta! Och härliga bilder, både nya och gamla. :)

Hello sa...

Vilka fantastiska bilder! Det syns ju ocskå utan tvekan att den nuvarande bärerskan är släkt med den tidiga!

Linda sa...

så härligt med dessa gamla bilder! och underbart med sommar. Mycket fin hätta och synd på kappan, men det är ju sånt man gör, tänker inte på framtiden när det gäller kläder. och jag tänker definitivt "kopiera" din kaninhätta. så det så! mamma ska sy västar åt barnen i nån slags ullfilt så ska prova med den :-)

PajaS sa...

Vilka underbara bilder! Sommar, kära sommar...

Mimmi sa...

Söta flickor allihop!

Tack, goa underbart snälla för det passande paketet som låg i vår låda igår. Mycket passande att muntra upp lillemannen när han för 6:e dagen i rad var hemma ifrån dagmamman och dessutom hade varit duktig hos tant doktorn :-)

Nina/littleperky sa...

Vilken snygg hätta och fina gamla bilder!

LillaBarn sa...

Vilka underbara bilder, får mig att tänka tillbaks på min egen barndom. Thank you for sharing.
Och vilken tur att hättan fanns kvar, superfin!

LillaBarn sa...

Vilka underbara bilder, får mig att tänka tillbaks på min egen barndom. Thank you for sharing.
Och vilken tur att hättan fanns kvar, superfin!

Aleisa sa...

åh, så fina bilder, hattan är bedårande, och synd att kappan finns inte längre. minnerna är altid där i alla fall!

ett tu tre sa...

Åh, vilka ljuvliga bilder både nyare och äldre. Nostalgi ...

Maria sa...

Sådana där hättor är så vackra!!

Doris_Assar sa...

Vilka härliga bilder! Hättan är grymt fin, önskar min dotter hade en sån!!

ikketikketheo sa...

grattis da behöver jag inte tänka pa dig längre varje gang jag bygger om min kombimaskin ;)
är ocksa gift med en "sån" ska du ocksa tycka och tänka tillsammans med honom eller klarar han sig själv? ;)

mysigtdesign sa...

Härliga bilder. Får mig att minnas mina somrar hos gamla mormor i sommarstugan. Hättan är ljuvlig.

Linda sa...

Vilka fina bilder, och vilekn fin hätta! :-)

Related Posts with Thumbnails