torsdag 31 december 2009

Kopiera favoritplagget!!

Det perfekta mönstret är ett uppsprättat eller sönderklippt klädesplagg. Vill man ha kvar sina kläder i garderoben går det nästan lika bra att rita av. Såhär gör jag efter att ha sett metoden på youtube. (Typiskt nog har jag slarvat bort länken). När jag skulle sy en fleecetröja till min man passade jag på att fotografera varje steg.

Frigolitskivan kommer från byggmax. Vanligt rutigt mönsterpapper gör det lättare att få symmetriska mönsterdelar, trådrakt osv.
Mönsterpappret nålas fast på frigoliten.
Den första delen nålas fast på mönsterpappret. Sen pickar man med en nål längs med sömmarna. Här har jag visat med täta nålar på sömmen.
När plagget lyfts bort ser man linjer med små hål efter nålen. Det är lättare att klippa rätt om man ritar ut konturerna med en penna först. Linjerna på mönsterpappret underlättar när man klipper ut mönsterdelen så symmetriskt som möjligt.
Armen ritar man av så här: Först markera konturer och sömmar på ena sidan.
Därefter tar man ärmens andra sida. Här valde jag att strunta i den extra mönsterdelen vid armbågen. Istället fick jag förlänga ärmen lite.

Det går att göra så här även med plagg som har rynkor och veck men det blir lite knepigare. Man får flytta plagget på mönsterpappret och markera ut veck och rynkor på samma sätt som sömmarna.

Lycka till!!!

5 kommentarer:

IA Nyckelpiga sa...

Precis sá gör jag mönster, men tackar fór tipset om att nála, den biten hade jag inte löst och det blev inte alltid sá bra!
P.S min man var ocksá otroligt hippie för 14 ár sen nu är han snäppet värre än skogsmulle, dvs maratonlöpare. Tánk sá det kan bli.....

A sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Hello sa...

Jag har länge tänkt att jag skulle testa det där sättet. Verkar så himla smidigt. Men det har inte blivit av ännu. Nu ska dock makens gamla sunkiga fleece bytas ut mot en ny och modellen passar honom så bra, så den ska nog återanvändas. Då kanske det är så här jag ska göra...

Benglan sa...

Vad smart att göra så där! Jag ritar alltid av på måfå och sedan måste jag justera ganska mycket och slutligen kanske inte plagget passar om jag har otur...

Pennysson sa...

Jag brukar också rita av favoritplagg, utan att klippa sönder dem. jag brukar dock bara lägga det på vitt mönsterpapper, rita av och sedan vika pappret och klippa - så att mönstret blir symetriskt, sedean är det viktigt att mäta armkullen och armhålet så att de är lika långa och sedan är det bara att sy kopia efter kopia av favvoplagget!!

Related Posts with Thumbnails