söndag 15 november 2009

Ett riktigt loppisfynd

I somras skjutsade jag runt en väninna till traktens loppisar och det var hon som hittade den här underbara tapeten men lät mig köpa den (!) Tack!! Fyra redan påbörjade rullar för 5 kr st designade av Marguerite Walfridsson för Kåbergs tapetfabrik. Jag har emailat designern om ungefärligt årtal.

Snart kommer ett länge inlägg om renoveringen av vår gillestuga som nu stått still i ett par år i väntan på den perfekta tapeten. Jag trodde aldrig att loppisrullarna skulle räcka men fick ett infall och kollade. Skulle vi ha en chans krävdes experthjälp! Det fanns inga marginaler och tapeten var gammal, lite bucklig och var tvungen att skäras rent på båda kanter. Vi väntade helt enkelt tills svärfar kom på besök från nordnorge. Det blev ca 30 cm kvar av den minsta rullen när alla åtta våder väl satt uppe och det var 8 cm tapet kvar på kanten. Tur som tokiga. Stort tack för idag svärfar!!
Största skälet till svärfars besök var inte tapetsering utan tre födelsedagar och dansbandskampen. Först ut var storasyster som firades igår och snart är det dags för söta tvillingkusiner.
På maskeraden serverades arga spöken, slemmiga kokosvulkaner, blodiga hallonsår, små söta marängspöken som tog slut i ett nafs och framförallt mormors fantastiska kanelbullar. Till detta föredrog man grön saft framför röd. Tack för bakningen mamma!!

Storasysters stora kärlek ville köpa blommor till henne. I affären gick han rakt fram till rosorna. Nu står 10 mörkröda rosor och doftar på spiselkransen. Gulligt va?

Kalasbilden får tjänstgöra som "före"-bild från gillestugan. Det gick långt över förväntan att ha 15 sockerspeedade barn med huggtänder och slängkappor i ett hus. Vilka fantastiska barn det finns!

18 kommentarer:

LillaBarn sa...

Wow, vilken pojkvän... Hur gammal är tjejjan!??!
Vilket fynd med tapeterna, vad fina de var....

LillaBarn sa...

Wow, vilken pojkvän... Hur gammal är tjejjan!??!
Vilket fynd med tapeterna, vad fina de var....

Benglan skapar sa...

Vilken fantastisk tapet!
Jag länkar till dig. Hoppas det är ok!

Sara sa...

Härliga tapeter, vad kul det gick ihop sig! Har också precis fyndat tapeter men vet inte riktigt vad jag ska göra... Visar dom snart :)

Myssel sa...

Men vilken härlig tapet! Underbar! Dubbel tur - först att hitta den fina tapeten och sedan att den räckte så precis!

Hello sa...

Oj, oj, oj, vilket pusseljobb! Men så snyggt det blev! Grattis till både tapet och lyckad tapetsering!

Beatrice sa...

Exakt den tapeten men med turkosblå botten hade vi i vår trapp mellan våningsplanen när jag var barn på 70-talet och jag minns att pappa svor svador när han tapetserade. De hade väldigt stor mönsterpassning om jag minns rätt. Jag visste inte att det var en designtapet. Kul att få veta, snart 40 år senare =)

metamorphosis sa...

Vilket flax med tapeterna, och vilket härligt halvgalet mönster!

Anonym sa...

roligt att tapeten finns/fanns i fler färgställningar! Tjejen fyllde 5 år.

Therese sa...

ÅÅÅ vilken fin blogg du har!

Lotten sa...

Åhh vilken underbar tapet du fått tag på... Jag blir alldeles knäsvag när jag ser den ;-) Hoppas att vi får se hur det blir när det är klart...

Kram Lotten

Therese sa...

Tack å välkommen tillbaka =) Ha en bra dag!

Re-dizain sa...

Vilken fantastisk tapet...så färgglad vägg i din gillstuga blev...Finare kan man knappt önska sig!
maila mig din adress så skickar jag lite tygstuvar:)

Jenny sa...

Först nu tittar jag in och ser TAPETEN!! Grön av avund gratulerar jag till ett fantastiskt fynd. :-D Kram!!

Leila sa...

härligt att det till slut blev en snygg tapet i gillestugan - helt ok alternativ till fototapet ;-)

caroline sa...

Åh de där små bakelserna är ju för underbara!!!

erry sa...

Alltså WOW vilken tapet! Jag är barnsligt förtjust i näckrosor och lotusblommor och den här var ju het underbar i färgerna dessutom. Vilket FYND! Hoppas man får se fler bilder snart..:)

Elli sa...

Lyckliga du! Jag har letat som en dåre efter just den här tapeten och hittade din blogg genom att googla. Tapeten (fast med blå bakgrund) sitter i mitt badrumstak och är helt underbar där, men extremt sliten, så jag letar efter en enda rulle att byta till. Nåja, det är bara att leta vidare. Om nån fyndar en rulle nånstans och vill sälja den, konta gärna mig. Egentligen vill jag ha ljusblå bakgrund på tapeten, inte rosa som det ser ut på bilden här. Grattis till den snygga väggen! Elli

Related Posts with Thumbnails