söndag 18 oktober 2009

Arga och glada tjejer

En tunika/klänning till storasyster i tyg från Ohlsson. Det är en liten bit provtryck med flera mönster på varandra och egentligen mest hysteriskt men garanterat unikt. Kantningen i hårdvaluta, gammal mudd från Stoff&Stil.
Nu har jag lärt mig hur jag ska göra för att slippa hoppstygn med min 936. Fräscha stretchnålar intryckta så långt det går i maskinen och ett finger på framkanten av pressarfoten när jag kör över skarvar. Här har jag sytt kantbanden utan att nåla. Hur gör ni?
Det tog ett bra tag innan den här tunikan gick hem. Men nu är den favorit hos både mamma och storasyster.

4 kommentarer:

Beata sa...

Fint alltihop, kul med helt unikt tyg!

Heimlaga sa...

Menar du en Huskylock 936? Och orkar du bygga om den till occh från täcksöm vid varje projekt?
Jag gav upp det efter två försök...Bla för att jag inte var nöjd med kvaliten på täcksömmen. För mycket hoppstygn, inte bara vid skarvar. Återgick till tvillingnål...

Hello sa...

"... ett finger på framkanten på pressarfoten..." *antecknar*
Det kanske funkar på min Babylock också. Den är ju lätt att bygga om mellan projekten, men har också svårt att sy över skarvar. Dock inte så att det blir hoppstygn, utan den fastnar och står och stampar. Mindre snyggt när man har täcksömmens avigsida på plaggets rätsida... Detta kanske funkar för mig också.

Härliga plagg! Jag stod också och förundrades över alla dubbeltryckta tyger på Ohlssons i våras, men hittade inget som föll mig i smaken. Detta var ju läckert! Du hade nog köpt det innan jag kom ;)

LillaBarn sa...

Vad fina, vilka härliga färger!!

Related Posts with Thumbnails