tisdag 18 augusti 2009

Mitt namn är syltig&saftig och jag är en loppisråtta

Igår smet loppisråttan in på myrorna och i högen med påslakan låg detta! Det pirrar till i kroppen av en ren och skär lycka. Känslan av välbehag stannar kvar i någon dag. Meeen som med alla andra fixar börjar snart oron riva i kroppen och rastlösheten driver den stackars loppisråttan ut att läga ner nya byten att släpa hem till boet.

Enligt min man är detta inte nyttigt. Jag tycker det är ett ganska ofarligt beroende, jämställt med kaffe snarare än heroin. Värre är kanske att jag både är hamster och råtta.....
Hamstern samlar bla på "reffla" i klarglas som skålen ovan. En av mina favoritbloggare Re-formDizain visade nyligen upp sina fina samlingar. En vacker dag kommer ett ordentligt inlägg om mina refflatravar och övriga samlingar. Hjärtask från tempo, skål och vas hittade jag och storasyster i söndags. Priset hade gått upp lite på asken men skålen var snudd på gratis.
4½ Viola Gråstenpläd ligger spridda i huset. Orange, två gröna, en halv blå (vem klipper en gråsten???!!!) och nu en lila. Jag norpade min första gråstenpläd från mina föräldrar när jag flyttade hemifrån som tonåring och i den vevan köpte jag även min första refflaskål. Min mamma har alltid varit ute efter mina refflor så jag har börjat köpa refflor i grönt till henne. Klarglasvarianten klarar jag inte att släppa ifrån mig. Vi pratar alltså om långvarigt missbruk i generationer, samt i mitt fall, stöld från medberoende.

Solglasögonen är skitcoola och tyget ligger nu tvättat i mina överfulla tyghyllor.

16 kommentarer:

Lallis/Helene sa...

Åh, skogstyget är så underbart! Älskar det! Vilket fynd du gjorde, man blir lite avundsjuk helt klart ;)

Krimskrams sa...

Vilka fynd! Jag har sytt en höstjacka av det fina skogstyget och det kan jag verkligen rekommendera :-)

anna sa...

Vilket fynd! Stort grattis!

Katarina sa...

Hade jag haft en kamera kunde du sett mitt gröna nylle ;-) Inte alls avis på ditt tygfynd!
//din medsyster i tyg & loppisträsket :-)

Botilda sa...

Vilka fynd!

Undrar om det inte är läge för sybloggsträff nästa lördag ;-) Vi är nog några stycken som lär hänga över tygvagnen kan jag tro.

Palven sa...

Supersnyggt loppisfynd! Lyckan är stor när man hittar något så fint :o)

Y sa...

tack!
höstjacka är en mkt bra idé! storasyster behöver fleecetröjor och en kan ju få lite hösttyg ytterst.

Älsklingsfrö sa...

Ett sådant där skogstyg skulle jag mer än gärna pryda mitt vardagsrum med. En tygtavla skulle bli jättesnyggt och färgerna skulle verkligen passa in här.

Anonym sa...

Synd att alla ska förstöra snygga 70 tals tyger genom att sy tråkiga barn kläder som sen blir för små och kastas :(

agata sa...

Spännande fynd! Ja, vem klipper i en Gråsten-pläd - det kan man verkligen undra.

Reffla får allt som oftast följa med hem hit också, men här är det mamman som får alla i klarglas och jag behåller de gröna. ;-)

Y sa...

men titta, min första snorkiga anonyma kommentar.

De flesta av mina fina 70-talstyger ligger på min tyghylla vilket säkert kan glädja dig. Innan 70-talstyger hamnar på välgörenhetsloppisar ligger de i små tanters linneskåp vilket jag också förstår glädjer dig. Så hemskt att hela världen kan få se dom på små glada barn.

Kånkarong sa...

Ha, ha. Den var bra. :)

mustafa sa...

jag klipper i en viola gråsten-pläd, so sue me!

http://www.hellomustafa.com/2008/11/frlt-mig-viola.html

har faktiskt inte sett en lila gråsten innan. om det är till någon tröst så skulle jag inte klippa i den.

solbrillorna kan du ha till slokhatten när du smyger på generalen tycker jag.

Y sa...

men mustafa då!!!! :-o

Mia sa...

Jag erkänner: jag har också gått och blivit beroende av loppisar och secondhand-butiker. Det är lite som att vinna på lotteri när man hittar något alldeles extra som någon annan ratat ;-)

Det värsta är att jag smittat barnen, de åker mer än gärna med till Röda Korset för att se om de inte kan hitta en eller annan leksak att släpa hem :-) Men i lördags tog min annars så negativt inställda man priset! När jag kom hem från förmiddagens loppisrunda med enbart en(!) dinsoauriefigur (Hs last just nu) och en riddarhjälm och sköld i plast och pojkarna lite besviket konstaterade att de skulle få dela på detta säger han att grabbar nästa vecka är det jag som tar med er till Röda Korset! Ehh?? Min man som rynkar på näsan åt alla de tyger och pryttlar jag släpar hem skulle frivilligt sätta sin fot inne på RK?!?

Anonym sa...

Hej! Kul att titta in till dej och dina fina tyger. Jag upptäckte att ett av mina gamla egna påslakan var just "skogen" och fick en ny syn på mitt gamla slitna lakan. Nu hittar jag det iofs inte, (bara örngottet) men det ligger nog någonstans. Ha det bra och lycka till!
Anita Johansson

Related Posts with Thumbnails