lördag 16 maj 2009

Manligt handarbete

För några år sedan började alla sticka och nu är det sömnad, broderi och virkning över hela nätet. Men det är nästan bara kvinnor som handarbetar i textil. Vad är då den manliga motsvarigheten?

Jag kände mig som P3-spanare när jag insåg att mina manliga kollegor, vänner och framförallt min man och hans kollegor bryggde öl, gjorde egen äppelcider, bakade hysteriskt avancerade surdegsbröd och gjorde egen korv. Det köps hushållsassistenter överallt, det bloggas och det byts recept. Det finns till och med kurser och specialaffärer med fjälster och smaksättningar. Här görs det apelsin, eller om det var chilikorv. Jag tror att den här trenden inte bara är hobby,det är också ett sätt att få full kontroll över maten. Närproducerat på riktigt och precis så ekologiskt man vill!
Någon vecka tidigare var det öltillverkning. Riktiga entusiaster bakar sedan bröd på vörten. Just öl går verkligen att göra bra hemma bara man är noggrann. Ingredienserna är alla torra förutom kranvattnet.

Här ser ni kvällens middag! Bra grund inför kvällens schlager och lite extra manligt inför alla paraplydrinkar och bubbel! (Rondskålen kommer från loppis, inte stöldgods.)

7 kommentarer:

Hello sa...

Häftig spaning!

Här är det dock jag som står för korven också. Dock bara Värmlandskorv och till jul. Än så länge, kanske...

Vad gott det såg ut!

minmina sa...

Haha, gillar rondskål som uppläggningsfat!

minmina sa...

Haha, gillar rondskål som uppläggningsfat!

anna sa...

Underbart! Det där skulle min man älska :-)

Kånkarong sa...

Väldigt intressant och rolig observation. :)

Junebacken sa...

Glöm inte snustillverkningen! Jag känner ett par killar som tröttnade på att snuspriset bara steg och steg och helt sonika gör eget snus.

Y sa...

snus, absolut! manligt som fanken ;-)

Related Posts with Thumbnails