torsdag 16 april 2009

Svar till ekobytet

Jätteroligt byte!! Tack för bra initiativ!!
Vad pysslar du med? Sy/ virka/ sticka/ annat?
Syr men har virkat lite.

Hur länge har du pysslat?
Alltid, men jag har bara sytt i trikå sedan jag köpte overlockmaskin för två år sedan.

När jag började skolan hade vi syslöjd från första klass som något slags projekt. Blåklockan gjorde jag som ettagluttare. Kan inte påstå att utvecklingen gått framåt så särskilt sedan dess....

Har du barn? Vilken storlek?
Två flickor, en blå stl 116/120 och en rosa stl 104.

Vilken storlek har du själv?
46 uppe och 44 nere med rejält förlängda ärmar och ben

Stilmässigt, vilket håll drar du åt? (70-tals retro/ vintageromantiskt/ stilrent ekologiskt?)
Om jag ska vara ärlig är det alltid T-shirt och jeans men jag brukar ha blommiga kjolar från 70-talet på somrarna. Just dom passar in på alla kategorier ovan. Barnen har de kläder som syns i bloggen plus killjeans.

Vilka färger och mönster gillar du? Vilka material?
Naturmaterial. Jag är svag för vinrött, lila, grön och allra helst rosa/orange/röd/cerise i kombination medan tjejerna som sagt var gillar rosa respektive blått. Det får gärna vara mönster så länge det inte är dödskallar eller kamouflage.

Vad skulle du vilja lära dig sy/sticka/ virka?
Jag vill gärna lära mig sticka bättre.

Vad fattas i din mönster/ kunskapssamling?
Snyggt väskmönster. Jag har ett från stoff och stil som jag inte provat ännu. Välbeprövade barnmönster som jag inte provat. (Prenumererar på ottobre som enda mönstertidning.)

Vad föredrar du, thé eller kaffe?
Kaffeberoende men dricker även svart te

Könstraditionellt, unisex eller genusmedvetet?
Det är lätt att se att jag har en faiblesse för klänningar men jag blir vansinnig på tighta flickjeans i stl 80. Kläder ska gå att leka i.

Varför väljer du ekologiskt/ återvunnet hellre än nyproducerat?
Nu när debatten går hög om eko-mat finns det ingen som klagar på återvinning av textil. Iallafall inte textil som stannar i landet. Återvunna saker ger strålande bra shoppingsamvete! för att inte tala om unika saker.

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails