söndag 18 januari 2009

Loppistyger och IKEA

Visste ni att Pompeja finns utan "urna"? Jag hade ingen aning. Duken har ett litet hål och det är solblekning, inte blixten som gör hörnen mörka men det är ändå ett fynd! Under skymtar mattan vi impulsköpte på IKEA igår. Min bättre hälft drömde mardrömmar natten innan om IKEAS tygavdelning. Han var ensam med en låååång lista och allt var tyg. Tyg, tyg, tyg. När han bad någon om hjälp var han varje gång tvungen att gå genom hela IKEA för att hitta det han letade efter. Han vaknade kallsvettig och var lite låg hela förmiddagen.


IKEA plockar fram våra sämsta sidor. Jag irrar glatt runt bland färgglada plastprylar och lägger ner sak efter sak i vagnen "den kan vara bra att ha och så är den så billig", "den köper jag en extra av, för man vet ju aldrig när de slutar tillverka den" medan han morrar om onödiga pryttlar som inte står på inköpslistan. Han avskyr IKEAs snitslade banor och deras sätt att helt plötsligt upphöra med en vara för att sedan plocka in den i sortimentet igen efter något år. Men igår överlevde vi turen galant. Det mesta på den långa listan hittade vi och jag propsade på ovanligt få impulsköp. Mattan var vi faktiskt rörande överens om trots att den är i minsta laget.

Storasyster surade för att singoallan i förra inlägget inte var en klänning. Örngottet räckte inte till mer om jag mönsterpassade. När jag gick tillbaka till samma loppis hittade jag ett helt påslakan i det här ljuvliga mönstret. Det låg underst på en hylla och var vrängt ut och in. Ibland har man tur!

7 kommentarer:

fnurr sa...

åh, det tyget är så otroligt fint tycker jag! ock så ett helt påslakan också. erkänn att hjärtat började hamra när du hittade det?

minmina sa...

Ja, fy, går inte på ikea annat än i undantagsfall. De ska vara såå billiga och i själva verket kostar det femhundra att bara gå in där och andas!!!

Roligt att få veta om pompeija. Och det andra var ljuvt. Men jag är inte så ljuv att jag kan föreställa mig användningsområde. :-D

Y sa...

Erkänner villigt! Jag hade 20 min över innan jag skulle på mitt livs första polisförhör. Föredrar loppisspänning alla gånger...

rino sa...

nä, det där pompeja hade jag ingen aning om. kul att se

Gäspan sa...

Jag älskar det där ljuva påslakanet! Men vad man ska ha det till? Ingen aning - sova i kanske? Jungfrulig sömn förstås...

Y sa...

just nu har jag det bara att klappa lite på då och då

Mina Widding sa...

Oh, hade ingen aning om att den fanns utan urna! Den här var ju mycket finare! :)

Related Posts with Thumbnails