söndag 21 december 2008

Klipp-applikationer

Det här också en tröja som blev liggande tillklippt i våras i väntan på sin applikation. För nästan lika länge sen frågade någon i sytråden på familjeliv om jag kunde visa lite tydligare hur man kan göra urklippta applikationer. Efter många månader kommer här min första tutorial.Totally stable och tyget man vill ska synas igenom. Här var jag lat och använde jag en färdigköpt tröja.
Här är totally stable faststruket på avigsidan.

Sen ritar man upp motivet med skräddarkrita eller som här en röd markeringspenna som garanterat går bort i tvätten. Jag nålar en hel del för att tygbitarna ligger lösa mot varandra och annars kan glida iväg.
Sy med raksöm på vanlig maskin enligt markeringarna. Stygnen blir snyggare med lite lösare trådspänning och det blir lättare att "ta kurvorna" med lägre pressarfotstryck.

Närbild på hyfsat vingliga sömmar.

Såhär ser det ut på avigsidan.

Närbild baksidan.

Nu är det bara att klippa. Jag använder barnens nagelsax och låter totally stable sitta kvar för att minska risken att klippa genom båda tyglagren.

Slutresultatet som ser mindre vingligt ut än bara sömmarna ovan. Det är rätt lätt att korrigera ojämnheter när man klipper.

Ett par leggings till. Storasyster tog motvilligt på sig tunikan men gillade den INTE. I ärlighetens namn ser den lite ut som ett nattlinne trots att modellen är exakt samma som favoriten med Hello Kitty. Jag ska fundera på om den inte blir snyggare med kantband nertill eller om jag ska klippa av den till tröja.

Den första jag såg som gjort liknande applikation i mönstrat tyg var totaja. Elefantmössan där på busken gjorde intryck på mig! Theas elefant är minst lika snygg. Kanintygerna kanske håller på att ta slut hos alla bloggare för jag har sett mer elefanter än kaniner. Stratus snygga tröja är den enda kaninvariant jag har sett.
Applikationerna har jag sett i Thailand men där var det händer och slagord som klippts ut på vuxen t-shirts. Vuxna sliter nog mindre på sina kläder men tvättar man tröjorna ut och in fungerar det bra även på barnkläder.
Tyg: Ohlssons och jnydesign, förstås.

4 kommentarer:

PysselFröken sa...

Vilken toppenbra tutorial! Den kommer jag garanterat att följa när jag vågar mig på att göra sådana applikationer. =)

Y sa...

Tack!! :-)

Jenny sa...

Jättebra tutorial! Din blogg hamnar bland mina favoriter :-)

ikketikketheo sa...

Den här tutorial har jag väntat pa..... Nu fattar jag!!! ;) Tack!! :)
GOD JUL

Related Posts with Thumbnails