lördag 6 december 2008

Hello UFO

Jag har lärt mig att jag måste göra applikationerna innan jag syr ihop plaggen. Annars blir det inga applikationer. Alls. Jag blir för lat när jag har ett användbart plagg. Den här tröjan blev liggande i våras men nu fick storasyster välja motiv till applikationen, en"Hello Kitty över hela magen". Det är tur att jag anar hur länge mina ufon ligger. Tunikan passar trots att det mesta syddes innan sommaren. Det hittills mest uppskattade plagget trots att det inte är blått.

Så uppskattat att hon hjälpte till och plockade bort all totally stable på baksidan.
Mera barnarbete. Den lilla lilla borsten är spännande. Båda tjejerna sitter gärna i mitt knä när jag syr men jag är livrädd för kniven på overlocken.

Lillasyster vill också vara på bild.

Mönster: Ottobre 1 2006 men förlängd och utställd.

Tyg: Gammal favorittröja som bokstavligen talat åkt runt klotet och blivit solblekt men avigsidan är fortfarande fin. Muddväv från stoff och stil. Luddiga tyget till applikationen blev över när jag sydde kungamantlarna.
Den här bilden togs i Bolivia mitt i världens största saltöken.
Nu när ni vet hur jag ser ut kan jag passa på och visa lite gammal skåpmat.
Min mamma sydde alltid till oss och använde spillbitarna till kläder åt waldorffdockorna hon sytt. Min docka fick min ögonfärg och hår i precis samma färg och stuk som mitt. Jag lärde mig sy genom att sy dockkläder.

Med åren har jag blivit mesigare men som tonåring sydde jag allt från knallröda jeans till balklänning och jag använde verkligen plaggen.
Den här olivgröna jackan är ett av få plagg jag fortfarande använder.
Sammetsjackan syddes av gamla loppiskläder och åkte på rätt många Hultsfredsfestivaler. Den passade med mina Docs. Jag har inte klarat att slänga den trots att den är så sliten att den ser riktigt skabbig ut. Väst som ligger kvar i källaren trots att den är urvuxen sen länge och då menar jag inte på längden...

Här ser jag inte så hemvävd ut :-) Killen på bilden är min kursare när jag pluggade i London och tjejen är kompis med hans bror. Det är lätt att få en helt annan uppfattning när man läser bildtexten.... Toppen syddes i velour

6 kommentarer:

minmina sa...

Så roligt att se glada barn! Tänk! Rosa? Vad hände? :-) Underbar tidningsbild och jätteroligt att få se lite utdrag ur fotoalbumet på dig och dina kreationer. Jag hade inte slängt västen heller om jag gjort den!

ikketikketheo sa...

Kul att se gamla foton, tack för det ;) Gillar bilden pa dig o dockan skarpt!
Hello Kitty-tunikan blev skit-snygg! (om jag far lov och säga det sa)

Y sa...

tack! man får absolut säga så :-D
ja, rosa, vad hände? Vi kan kalla det Kittyeffekten. Min man var på rosa-plast-affär-med-japanska-prylar på söder idag och fick lära sig att Kitty uttalas Shitty på japanska. Kul va?

Gäspan sa...

shit, vilka boobs du hade på bilden.:-)

Hello sa...

Det var verkligen en jättefin tunika!

Jag syr alltid applikationerna först. Tycker det blir så superpilligt när man ska in i ett plagg och trixa! Fast det händer ju förstås att placeringen lämnar en del övrigt att önska...

Helena sa...

Jättefin Hello Kitty tunika!

Related Posts with Thumbnails