tisdag 30 december 2008

Fåtöljrysare

Årets första ispromenad idag! Min man tog bilden.

Vi hade letat fåtöljer ett bra tag när vi hittade dessa. Idealfåtöljerna skulle vara låga så de inte skymmer utsikten, färgglada och sköna att sitta i med en kopp kaffe när man kikar ut mot vägen och vattnet. Strax innan jul var de äntligen klara men fick vänta till mellandagarna. Min man ringde för att kontrollera att det gick att hämta dom nu. Då visade det sig att företaget gått i konkurs men de gav honom ett par timmar att komma och hämta fåtöljerna! Behöver jag säga att han åkte direkt!
Bakom den hiskliga pinniga granen skymtar burspråket pre-fåtöljer. Visst blev det ett lyft! Trots att det nu verkligen ser ut som fyrtiotalister bor här. Gardinen sydde jag för att dölja fula persienner. Nu när vi inte längre har några persienner funderar jag på att slakta gardinen och istället köpa små vita rullgardiner. Så många hissgardiner orkar jag aldrig sy. Några andra förslag?

Under juldagarna började jag med tråksömnad som blivit liggande, gardiner, kuddar osv. Kuddarna fanns i pensionärskuvösen i vår gamla lägenhet när vi köpte den. Det blanka rödblommiga tyget var hiskligt och jag sydde genast randiga örngott som tyvärr blektes och trasades sönder direkt av solen. Kuddarna åkte ner i källaren och i huset hamnade de bland allt annat skrot i mitt syrum.
När jag tog av örongotten i helgen hittade jag ett par byxor inknöglade. Det var ett elände att flytta med en tvååring och en ettåring. De plockade ur lådor i samma takt som jag packade i. Gissningsvis hamnade byxorna i kudden någonstans i den vevan. Det stämmer storleksmässigt för nu passar de perfekt till nästa tvååring.

Men bättre fynd än byxorna var tyget som dök upp när jag sprättade upp det blanka tyget. visst är det härligt! Nu passar det inte så bra i ungarnas lekrum och det känns ganska syntetigt - men iallafall en rolig överraskning. Som en julklapp som legat oöppnad i tio år.

Till sist får ni se storasyster på isen igen. Jackan är tyvärr inte hemsydd. Den är ljuvlig med sin spetsiga luva och fluffiga foder och hon får massa komplimanger för den. När hon växer ur den får jag fundera på en kopia.

6 kommentarer:

Mallaching sa...

Åååå va fina kuddarna va under :) Det va verkligen en dold skatt :) gott nytt år!

ikketikketheo sa...

det va ju tur me fotöljerna!! för snygga är dom och passar tycker jag...

minmina sa...

Vilka härliga isbilder! Och jag läste inte under soffkuddsbilden utan kikade länge, länge.. funderade över varför du sytt så ...udda.. överdrag till de där fina kuddarna :-D Tror jag är lite helg-analfabet ibland.. eller mer än lovligt lat!

minmina sa...

Vilka härliga isbilder! Och jag läste inte under soffkuddsbilden utan kikade länge, länge.. funderade över varför du sytt så ...udda.. överdrag till de där fina kuddarna :-D Tror jag är lite helg-analfabet ibland.. eller mer än lovligt lat!

AN.LO sa...

Underbart blom-tyg på kuddarna!

Hello sa...

Ja, kuddarna blev ju jättefina! Du får väl inreda resten av rummet så att det passar kuddarna ;)

Vilken tur ni hade med fåtöljerna! Och vilka isbilder! Jag fick hjärtat i halsgropen när jag såg den första och innan hjärnan hann med på att det var is runtomkring och inte vatten!

Related Posts with Thumbnails