tisdag 23 september 2008

Ärmlös klänning


Ibland är det svårt att hamna helt rätt i alla sociala situationer. När snälla M tog med sig tyger på dammiddagen härom veckan hade hon sagt att vi var två sybloggare som skulle dela på fynden. Jag förträngde helt att övriga middagsgäster också har symaskiner, barn, kuddar och gardinstänger hemma. När jag kom ut i rummet där den fantastiska tyghögen låg hade sybloggkollegan hittat några fynd och satt sig ner på behörigt avstånd från resten av tygerna. Jag trodde att hon var klar och gick lös!


När jag väl insåg att hon nog hade kunnat tänka sig mer tyg men bara ville ge mig en chans att välja och att övriga middagsdeltagare också gillade loppistyg - ja, då var det liksom för sent att lämna tillbaka tyger jag tagit. Det typiskt kvinnliga "men ta den du" "men du har nog bättre användning för den" osv osv tog sin början. Jag tänkte "va fan" och rafsade ihop hela mitt byte medan jag planerade vad jag skulle sy till värdinnan som någon sorts kompensation för mitt gamande.


Värdinnan har två ljuvliga döttrar som hon ofta klär i ärmlösa klänningar av den här typen. Jag har aldrig satt på mina tjejer förklädesklänningar, mest för att det bara var ytterligare ett plagg förutom strumpbyxor och body när de var riktigt små. Men nu tog jag chansen att sy en ärmlös traditionell klänning. Applikationen kommer från en loppisgardin och snedslån är illrosa och påsydd direkt med en enda söm. Jag fick se klänningen på yngsta dottern och den verkade passa. Storasyster fick en dockklänning som syddes för att likna mammas klänning.

9 kommentarer:

ikketikketheo sa...

Trösta dig med att sant händer alla nagon gang och det var nog inte din sista "pinsama" situation i livet, tyvärr!
Jätte fin klänning! Jag älskar dala-hästar ;)
/Sara

OttoPippi sa...

Roligt :-) :-) Bra att du tar för dig!! :-) :-)

Fin klänning med kul applikationslösningar :-)

Y sa...

inte den första ggn jag är ett socialt ufo heller. lovar ;-)

mustafa sa...

haha, ja dig kan man inte ha i möblerade rum.

L sa...

Ett ögonvittne jag känner intygar att situationen var allt annat än pinsam. Samma ögonvittne har också sett klänningen live och försäkrar att den till och med är ännu snyggare än på bild!
M bär den med stolthet.
Och Zebran klär väldigt bra i dockklänningen.
Tack! :-) :-) :-)

Gäsp sa...

Har också sett den - superfin.

minmina sa...

Mohahahaha! Så. Det var SÅ du upplevde det hela??

Själv så insåg jag att min tyggarderob var till bristningsgränsen full och likaså var min "to-do" lista. Så full att jag inte haft tid att ens _läsa_ det här inlägget förrän nu.

Tror jag gillar dig för att du sket i det där typiskt kvinnliga. Inte för att jag tänkte på det förrän nu när du sa det, men det är ett fånigt sätt att umgås på och jag är mer än med på att utrota det! Heja du!

minmina sa...

Mohahahaha! Så. Det var SÅ du upplevde det hela??

Själv så insåg jag att min tyggarderob var till bristningsgränsen full och likaså var min "to-do" lista. Så full att jag inte haft tid att ens _läsa_ det här inlägget förrän nu.

Tror jag gillar dig för att du sket i det där typiskt kvinnliga. Inte för att jag tänkte på det förrän nu när du sa det, men det är ett fånigt sätt att umgås på och jag är mer än med på att utrota det! Heja du!

Y sa...

jajamensan

Related Posts with Thumbnails