söndag 1 juni 2008

Singoallor med smock

Tjejerna behöver sommarkläder och jag gillar singoallavarianter.



Blusen gjordes längre än mönstret angav. Jag har lite svårt för kläder som gör att småtjejer visar magen.





Först sydde jag smocken mycket kortare än i beskrivningen från Ottobre men nederkanten stod bara rakt ut. Inte så snyggt. Smocken fick sedan gå hela vägen ner.

Storasyster ville INTE bli fotograferad.

Kjolen på bilden har jag glömt att blogga om. Eller snarare, jag tänkte blogga om ett par kjolar när de väl fått applikationer men det verkar som jag aldrig kommer dit....



I det här hålet i väggen precis bredvid min snart berömda tyggarderob bor storasysters hårtroll. Om ni frågar henne.






Såhär blev det med smock hela vägen ner.



Det var mkt lättare att sy smock än jag trodde. Oförskämt snyggt med tanke på den minimala insatsen men mönstret var inte så bra. Det ser lite bylsigt ut, vilket jag iofs borde kunnat räkna ut om jag tittat på bilden i Ottobre.





Nästa singoalla med fortsatt lika ovillig storasyster. Mönstret är samma hopkok som dessa men med kortare ärm och smocksöm istället för fastsydd vanlig bred resår.

Den här fick jag inte någon bättre bild på än så här då hon vägrar att ta den av sig. Här hjälper hon pappa att spika på altanen. Idag har vi varit oerhört traditionella, mor syr, far spikar och just nu fiskar han.




Mönster: Understa singoallan är fritt efter burdas huvtröjemönster. Översta är från Ottobre nr 1 2007. Kjolen är en enkel klockad kjol med mudd i midjan och tjock fåll nertill för att få rätt vipp-effekt. Mkt uppskattad av ägarinnan.
Tyg: Bäckebölja från Ohlssons och brun plysh från kilotex

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails