söndag 15 juni 2008

Maskerad!

Igår var storasyster på sitt livs första maskerad. Hon beställde en leoparddräkt men fuskskinn kändes inte så lyckat i sommarvärmen. Andrahandsvalet var pirat, för det är födelsedagsbarnets favorit.
Överdelen är sydd av ett gammalt lakan i samma grundmönster som alla mina singoallor men nu utan fållar. Hon fick INTE klippa nederkanten själv då hon varit lite ivrig med saxen tidigare under dagen, se nedan.

Kjolen är första plagget som sytts med min nya rynkfot. Det är en jättesmart liten grej där man för in ena tyget under pressarfoten och leder det andra tyget förbi främre diffrentialmataren över en liten metallgrej. Ställer man sedan in diffen på 1,5 matas det undre tyget fram 1 ½ gånger snabbare än det övre och rynkas jämt och fint.










Det var inte bara första maskeraden - det var även första kalaset hos ett barn på nya dagiset. Det är alltid svårt med presenter och det är svårt att veta vilken nivå man ska lägga sig på. Nu visade det sig att piratbrallor var en höjdare då mamma syr själv och killen själv är hängiven pirat. Jag hade fel nål när jag började sy fast applikationen. Vänstra sidan är full med hoppstygn men när jag bytte grovlek blev det lite snyggare.

Tyg: Påslakan från loppis.
Mönster: Shortsen är sydda i samma mönster som dessa. Ottobre 1 2008.

5 kommentarer:

LumLum sa...

En riktigt cool utstyrsel! :D

kajsalin sa...

Oh vilka fina. Älskar randigt!
Kjolen var underbar.

Jes sa...

Cool outfit :)

Y sa...

Tack!!!
Det syns att hon tycker att hon är fin. Det är första bilden på länge där hon faktiskt står still och dessutom ser glad ut.

Familjen skogstokig sa...

riktigtriktigt fina kläder!Måste jag komma ihåg tills nästa gång de har maskerad på dagis. Och klänningen såg ju ut att passa bra :-)

Related Posts with Thumbnails