lördag 24 november 2007

Kavajfoder utan ett stygn för hand!

I sömnadsbeskrivningar brukar det stå att fodret ska sys fast för hand i kavajens nederkant - men så behöver man inte göra. Det går att sy varenda stygn på maskin och fortfarande få perfekt resultat.

1. Sy yttertyget och fodret klart men lämna en ca 2 dm lång öppning i en längsgående söm i ena ärmen. Det är en söm som varken belastas eller syns.
2. Lägg foder och yttertyg räta mot räta och sy hela vägen runt. Alltså runt hals, slag, framkant och i nederkant.

3. Nu kommer det knepiga: att sy fast fodret i ärmarna rätt så det inte blir en tvångströja av det hela. (Säker på hur det ska vara blir du om du provvränger hela kavajen genom hålet i ärmsömmen och sedan nålar från rätsidan.)

4. Vänd hela kalaset ut och in genom hålet i ärmen och sy igen öppningen med maskin. (Se bild.)

Ingen ser hur du har gjort om man inte vänder hela kavajarmen ut och in. Titta på köpta kavajer du har hemma och se att de troligen är sydda precis så här. Jag kom på hur man ska göra när jag bytte ut ett slitet foder i en kavaj och såg hur det var sytt.

3 kommentarer:

ikketikketheo sa...

Hittade hit över en länk nagonstans....
Tack för tipset! Det ska provas, har just en jacka pa gang :)
/Sara

Botilda sa...

Näää, nu är jag inte med. Kliar mig i huvudet över jackärmar vars yttertyg, muddar och foder ska sättas ihop på ett snyggt sätt. Jag är med så långt som att man måste ha en öppning att vända igenom, men sen snubblar jag bara. (och nu är jag nog helt enkelt för trött)

Y sa...

nåla med allt rättvänt och vänd tillbaka genom hålet i ärmsömmen. omständigt men då blir det rätt. jag gjorde tvångströja första ggn...

Related Posts with Thumbnails